Overzicht programma

zaterdag 14 september 2024 10 - 17 uur Open Monumentendagen
13:30 en herhaling om 14:30 en 15:30 uur Joke van Kouwenhoven vertelt.
zondag 15 september 2024 12 - 17 uur Open Monumentendagen
12:30 - 14:30 NewKlezCollectif;
15:00 – 16:30 Het koor Chaj-A o.l.v. Michal Bitan.
zondag 13 oktober 2024 15 uur  Trio  Czernowitz met "Mayn lid farnem
zondag 24 november 2024 15 uur Naama Liany begeleid door Myrto Tzelisli

zaterdag 14 en zondag 15 september 2024

NewKlezCollectif

Chaj-A

Open Monumentendagen

De synagoge is ter bezichtiging open op zaterdag van 10 tot 17 uur en op zondag van 12 tot 17 uur.
Toegang vrij.

Programma:

zaterdag
13:30 uur en herhaling om 14:30 en 15:30 uur:
Joke van Kouwenhoven vertelt hoe haar vader in 1944 aan een razzia in het Centrum van Delft heeft kunnen ontsnappen. Bij voldoende belangstelling herhaling om 16:30

zondag
12:30 - 14:30 uur:
optreden NewKlezCollectif een 12 koppige klezmerband vol blazers en snaarinstrumenten o.l.v. Hans Witteman.

15:00 – 16:30 uur:
Het tien koppig dames koor Chaj-A uit Den Haag zingt o.l.v. Michal Bitan. Hebreeuwse liedjes.

zondag   13 oktober 2024
    15 uur Trio Czernowitz met "Mayn lid farnem - Neem Mijn Lied"

Trio Czernowitz v.l.n.r.: Sára Gutvil,
Maarten Hillenius en Michel Marang

Leibu Levin voor de oorlog (foto Ruth Levine)

Het trio Czernowitz met: Sára Gutvil, Michel Marang en Maarten Hillenius presenteert de voorstelling "Mayn lid farnem - Neem Mijn Lied”, een bijzondere muzikale ode aan Leibu Levin.

Ode aan een Jiddische bard
Het poëtische programma viert het opmerkelijke leven en de muzikale erfenis van Leibu Levin. Hij groeide op in Czernowitz (nu west Oekraïne), ooit een bruisend centrum van Joods culturele leven en thuisbasis van gerenommeerde dichters zoals Paul Celan, Rosa Ausländer, Selma Meerbaum-Eisinger, Elieser Steinbarg en Itzik Manger. Hij werd in de oorlog ingelijfd in het rode leger en kwam pas in 1956 vrij, na jaren van ontberingen en gevangenschap. Leibu Levin werd daarna in Moskou en uiteindelijk in Israël een gevierd voordrachtskunstenaar, zanger en componist.

Bezetting:
Kaarten
  • Voorverkoop on-line
    • volwassenen € 18,50 *;
    • Kinderen tot 12 j., CJP en studenten: € 10,00 *   (*) inclusief transactie en servivekosten.
  • Aan de zaal (voor zover beschikbaar) :
    • volwassenen € 20,00 ;
    • Kinderen tot 12 j., CJP en studenten: € 11,00 .

zondag   24 november 2024
    15 uur Naama Liany begeleid door Myrto Tzelisli "Daydream"

Naama Liany

Myrto Tzelisli

In DAYDREAM presenteert Naama Liany composities over het thema dromen van Samuel Barber, Leonard Bernstein, Federico Mompou en Albena Petrovic. Het album werd geproduceerd met de steun van de prestigieuze Philharmonie Luxembourg en opgenomen in hun prachtige zaal dankzij een toekenning van het van het Luxemburgse Ministerie van Cultuur, de BIL-stichting en Kultur LX.

Voor de Frans-Israëlische mezzosopraan Naama Liany is elk nummer een kans om verbinding te maken. Geprezen als "Een van de meest veelbelovende zangeressen van vandaag" door de Nederlandse mediasite Jonet.nl, overbrugt Liany's levensverhaal continenten, van haar geboorteland Israël naar New York City naar Parijs naar haar huidige thuis in Luxemburg. Haar veelgeprezen programma's met 20e-eeuws repertoire bestrijken stijlen en decennia, en vinden gemeenschappelijke grond tussen Milhaud en Gershwin, Mompou en Bernstein. Het allerbelangrijkste is dat haar optredens en "hemelse stem" (Yediot Aharonot America) het emotionele hart van de muziek levendig overbrengen aan publiek over de hele wereld.

Myrto Tzelisi begeleidt Naama Liany op piano.
Myrto Tzelisi, geboren in Rethymno, Kreta, begon op 7-jarige leeftijd met pianospelen op Monochordo Conservatorium. In 2012 behaalde ze haar piano Degree met Cum Laude onder leiding van E. Featham. Ze vervolgde haar muziekstudie aan het Attiko Conservatorium in de klas van D. Mallouhos en in 2014 behaalde ze daar haar diploma met Cum Laude. Tegelijkertijd studeerde ze natuurkunde aan de Universiteit van Athene, waar ze in 2016 afstudeerde. In 2018 voltooide ze haar Master pianostudie bij Martijn van den Hoek aan HKU Utrechts Conservatorium en daarna volgde ze een contractstudie bij Stephane de May op Codarts Rotterdam.

Myrto Tzelisi trad tweemaal eerder op in de Synagoge: in 2019 samen met het Israel Tubo Duo en in 2021 met de violist Marnix Willem Steffen.

Kaarten
  • Voorverkoop on-line
    • volwassenen € 18,50 *;
  • Aan de zaal (voor zover beschikbaar) :
    • volwassenen € 20,00 ;
    • Kinderen tot 12 j., CJP en studenten: € 11,00 .